کارخانه تولید چمن مصنوعی

کارخانه چمن مصنوعی

بیشتر از 20 مدل چمن مصنوعی با شکل و رنگ ها و ارتفاع الیاف متفاوت تولید و ساخته می شود که هر کدام مناسب مصارف خاصی می باشد. تولید چمن مصنوعی بسیار تخصصی بوده و از پیچیدگی خاصی برخوردار است و در هر مرحله جمعی از متخصصین در آن فعالیت می کنند.تولید چمن مصنوعی ملزم به رعایت استانداردهای خاصی می باشد و به کار بردن هر گونه مواد سمی و مخرب محیط زیست ممنوع می باشد. در ادامه تمام جزئیات تولید چمن مصنوعی را با هم بررسی خواهیم کرد.

کارخانه تولید چمن مصنوعی

فرآیند تولید نخ در ساخت چمن مصنوعی

برای آشنایی با روند تولید چمن مصنوعی در کارخانه ابتدا از تولید نخ آن شروع می کنیم.

فرآیند تولید الیاف مورد استفاده در چمن مصنوعی را اکستروژن می نامند.

فرآیند تولید نخ چمن مصنوعی

تولید نخ چمن مصنوعی به این نحو می باشد که مواد اولیه پلی اتیلنی با چگالی بالا که به صورت گرانول بوده و از نفت ساخته شده و همچنین مواد افزودنی مانند تثبیت کننده UV در یک قیف به نام اکسترودر با یکدیگر ترکیب شده، سپس رنگ سبز به آن افزوده می شود. پس از آن مواد در داخل اکسترودر تحت فشار و گرما روان و سیال شده و بعد از به دست آمدن قوام مورد نظر این فرایند منجر به تولید مواد نخ چمن مصنوعی می شود. در این مرحله مواد از خروجی مخصوص دستگاه به شکل رشته های باریک و نازک به بیرون هدایت می شود. شکل الیاف چمن مصنوعی توسط سر اکسترودر مشخص می شود و به به طور کلی قالب گیری الیاف به دو صورت انجام می شود.

تولید نخ چمن مصنوعی

قالب گیری به شکل نوار منوفیلامنت:

جهت تولید نوار منوفیلامنت الیاف نخ چمن مصنوعی از صفحات خاصی عبور می کند. جهت تولید این نخ ها مایع تولید شده از صفحات با منافذ کوچک و به صورت به هم فشرده و محکم در می آیند. شکل سطح مقطع چمن مصنوعی در واقع مربوط به شکل منافذ این صفحات می باشد. کاربرد الیاف نوار منوفیلامنت در تولید چمن مصنوعی فوتبالی می باشد.

قالب گیری به شکل نوار فیبریزه:

در قالب گیری الیاف به شکل نوار فیبریزه مایع از دستگاه عبور کرده و به شکل نوار های کوچک و رشته ای بریده می شود که ساختار نهایی آن به شکل لانه زنبوری است. جهت داشتن کشش و انعطاف لازم محصول نهایی محاسبات دقیق و تحقیقات گسترده ای انجام می شود.کاربرد الیاف نوار فیبریزه در تولید چمن مصنوعی تزئینی می باشد.

پس از قالب گیری در هر دو روش و عبور نخ ها از دستگاه ، نخ ها به دور محور یکدیگر پیچیده می شوند تا ضریب مقاومت بیشتری پیدا کنند و استقامت آن افزایش می یابد. همین امر باعث می شود تا در برابر سایش و فرسایش مقام شوند.

مواد تولید نخ چمن مصنوعی

نخ چمن مصنوعی از چه موادی ساخته شده است؟ مواد به کار رفته در تولید نخ چمن مصنوعی از نایلون (PA)، پلی پروپیلن (PP) و پلی اتیلن (PE) می باشد.

رایج‌ترین پلیمر مورد استفاده، گرید معروف به C4 است، اما سازندگان پیشرفته ‌تر چمن مصنوعی از C8که ماده خالص‌تر و قوی‌ترمی باشد استفاده می‌کنند. این ماده گران‌تر بوده اما به تولید نخ‌های بادوام‌تر کمک می‌کند.

انواع نخ در تولید چمن مصنوعی

نخ های تولید شده برای چمن مصنوعی به دو نوع فیبریل شده و تک رشته تقسیم می شوند.

در تولید این دو نوع نخ مواد اولیه یکسان می باشند که پس از ذوب و مخلوط شدن از دو مسیر تولید متفاوت اما مشابه عبور خواهند کرد. نخ فیبریل شده به شکل یک نوار ایجاد می شود که دارای یک الگوی سوراخ اضافه شده است که به الیاف ظاهری شبیه به چمن می دهد. نخ های تک رشته ای به صورت الیاف نازک با اشکال مختلف می باشند که در ادامه به انواع اشکال نخ های تک رشته ای می پردازیم.

اشکال نخ تک رشته ای

با نخ تک رشته ای یا همان مونوفیلامنت می توان اشکال مختلفی ایجاد کرد. این قابلیت امکان خلاقیت در طراحی را فراهم می کند، زیرا برخی از اشکال، مانند الماس، انعطاف پذیرتر و قوی تر از نخ های صاف تر هستند. محصولاتی که نخ چمن آن الماسی شکل است بادوام ترین محصول موجود در بازار می باشند.

رنگ چمن مصنوعی

درست در ابتدای فرآیند اکستروژن، دسته رنگ اصلی اضافه می شود. این همان مرحله ای است که می توان نخ های رنگی مختلف ایجاد کرد. به طور معمول، یک دسته اصلی حجم خاصی از رنگ را تولید می کند که برای ایجاد چندین فیلد کافی است به طوری که می‌توان سایه‌های مختلف سبز را در یک دسته ترکیب کرد تا ظاهر چمنی طبیعی‌تری ایجاد کرد که رایج‌ترین رنگ‌های زمردی، زیتونی، لیمویی و جنگلی هستند.

آیا چمن مصنوعی فقط به رنگ سبز تولید می شود؟ باید بگوییم خیر، برای استفاده در ورزش‌هایی مانند هاکی، پادل، تنیس، چمن‌های رنگارنگ متفاوتی جهت تضاد توپ در محیط‌های مختلف تولید می شود. شما می توانید انواع چمن مصنوعی در رنگ های سبز کلاسیک، آبی الماسی و قرمز، زرد و ...انتخاب کنید.

وزن نخ چمن مصنوعی

وزن نخ  چمن مصنوعی که همان دیتکس نامیده می شود و با توجه به شکل های نخ تولید شده متفاوت است. به طور کلی، برای چمن مصنوعی ورزشی، دیتکس  12000  مناسب خواهد بود، اما می تواند تا 17000 نیز افزایش یابد. سنگین‌تر از این وزن به معنای افزایش ضخامت و عرض الیاف جداگانه است.

حفظ ثبات در وزن نخ برای مطابقت محصول نهایی با نتایج آزمایش و مشخصات محصول ضروری است.

وزن نخ چمن مصنوعی

نخ بافت دار

هنگامی که نخ برای هاکی تولید می شود، در طول فرآیند اکستروژن نخ سبک ‌تری تولید می‌شود که معمولاً دارای دیتکس 8000 می باشد، الیاف پیچ خورده و سپس حرارت تنظیم می‌شود تا چروک دائمی ایجاد شود.

فرآیند تولید چمن مصنوعی

پس از تولید رشته های چمن مصنوعی نوبت به بافت چمن مصنوعی می رسد که طی سه مرحله گره زنی، زیر سازی و کنترل کیفیت انجام می شود. فرآیند تولید چمن مصنوعی تافتینگ نامیده می شود که در آن الیاف در یک پارچه پشتی قرار می‌گیرد و سپس برش داده می‌شود تا دسته‌های منفرد از چمن مصنوعی ایجاد شود.

تجهیزات کارخانه تولید چمن مصنوعی

دستگاه تافتینگ از زمانی که به روز شده، کامپیوتری شده و سرعت بیشتری به آن داده شده است و امکان تولید چمن سریع تر، کارآمدتر و دقیق تر را فراهم می کند.

پشت هر تافتر یک حلقه قرار دارد که قرقره های نخ تولید شده در حین اکستروژن را نگه می دارد. چیدمان و تکنیک های مورد استفاده در بارگیری به کارایی تولید کمک می کند.

در قسمت پشتی تافتر نگهدارنده رول پارچه پشتی قرار دارد که ورق پشتی را به دستگاه تافتینگ وارد می کند. بسیاری از شرکت‌ها دو فیدر دارند که امکان ترکیب پارچه‌های پشتی مختلف را فراهم می‌کند تا در نهایت به پایداری چمن مصنوعی کمک کند.

دو عنصر در تجهیزات تافتینگ وجود دارد که در فراهم کردن دقت و کیفیت ضروری است، اولی سوزن هایی هستند که نخ به آن ها رزوه می شود و دومی تیزی چاقوها در زیر آن که الیاف را به طول صحیح برش می دهد.

برای ساختن چمن با پرزهای بلند یا کوتاه از ماشین های تافتینگ مختلف استفاده می شود. این مورد توسط گیج یا فاصله بین هر سوزن کنترل می شود. برای چمن مصنوعی در کاربرد ورزشی مثل هاکی، از یک گیج 3/16 اینچی استفاده می شود، در حالی که برای چمن فوتبال با شمع طولانی با الیاف بلند تر، از گیج 3/4 یا 5/8 اینچی استفاده می شود.

هرچه گیج پهن تر باشد، ماشین تافتینگ سریعتر کار می کند. همچنین قرار است ماشین‌ها بین طیف وسیعی از ارتفاعات الیاف را تولید کنند که کمترین ارتفاع الیاف از 9 میلی‌متر شروع می‌شود تا دستگاه‌های تافتینگ گیج وسیع‌تر که می‌تواند به 70 میلی‌متر برسد.

تجهیزات کارخانه تولید چمن مصنوعی

اپراتورها

داشتن مهارت کافی در تولید چمن مصنوعی از مهمترین مسائل است، اما به همان اندازه، توجه به جزئیات کوچک است که چمن عالی تولید می کند. آموزش صحیح و نگرش صحیح تیم تافتینگ از ضروری ترین اقدامات تولید چمن مصنوعی است.

یک تیم استاندارد تافتینگ یک کریلر، اپراتور تافتینگ و چک کننده در انتهای فرآیند خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود که هر مرحله به طور مرتب توسط کنترل کیفیت، که بر گروهی از ماشین‌های تافتینگ نظارت خواهد داشت، بررسی شود.

اپراتور های کارخانه تولید چمن مصنوعی

گره زنی:

در مرحله گره زنی نخ هایی که در مرحله قبل تولید شدند در دستگاه خط تولید چمن مصنوعی قرار گرفته و توسط سوزن های تعبیه شده در دستگاه با فاصله تعیین شده به لایه زیرین دوخته می شود. تراکم دوخت نخ ها به لایه زیرین و ارتفاع آن به نوع چمن مصنوعی تولید شده بستگی دارد.

روند تولید چمن مصنوعی

در روند تولید چمن مصنوعی نخ از مخزن، از طریق لوله ها کشیده می شود و به سوزن ها وارد می شود. این سوزن ها جهت دقت و بررسی شماره گذاری شده اند. سوزن ها نخ را از طریق پارچه پشتی که به آرامی از ناحیه تافت کشیده می شود سوراخ می کنند. در طول مناسب، چاقوها حلقه را برش می دهند تا تافت ها ایجاد شوند و رول با سرعت دلخواه حرکت می کند تا تعداد مناسب تافت در هر متر خطی تنظیم شود. اگر نخی پاره شود، دستگاه متوقف می شود و نخ ثابت می شود. تعمیر از طریق عقب چمن، در منطقه چک تکمیل می شود و قسمت جلویی برای مطابقت با طول مورد نیاز کوتاه می شود.

 

گره زنی

زیر سازی:

نخ هایی که در مرحله گره زنی به لایه زیرین دوخته شده فاقد استحکام لازم بوده و جهت اینکه نخ های دوخته شده از لایه زیرین جدا نشود، نیاز به لایه بکینگ بوده تا آماده بهره برداری شود. لایه بکینگ همان لایه سیاه رنگ است که به لایه زیرین توسط چسب مخصوص متصل می شود. کیفیت لایه بکینگ رابطه مستقیمی با طول عمر چمن مصنوعی و ماندگاری آن خواهد داشت بنابراین هر چه کیفیت لایه بکینگ بیشتر باشد طول عمر چمن مصنوعی نیز بالاتر خواهد رفت. این فرآیند تضمین کننده استحکام الیاف و تکمیل کننده تولید چمن مصنوعی می باشد.

انواع بکینگ چمن مصنوعی

الیاف چمن مصنوعی قبلاً در یک پارچه یا پارچه های پشتی اولیه قرار گرفته اند که به راحتی الیاف را در جای خود نگه می دارند. رول های تولید شده به لایه زیرین و یا همان بکینگ متصل می شوند و آماده مرحله بعدی فرآیند تولید می شوند. دو نوع بکینگ و یا همان لایه زیرین وجود دارد که بر سطح پشتی چمن مصنوعی اعمال می شود. این دو نوع بکینگ از جنس های لاتکس یا پلی اورتان می باشند.

بکینگ چمن مصنوعی

پس از این که لایه زیرین در پشت چمن مصنوعی اعمال شد، چمن مصنوعی از طریق یک سری کوره که در آن حرارت به پشت چمن اعمال می شود، کشیده می شود تا لایه زیرین و یا همان بکینگ خشک شود. این فرایند تضمین کننده استحکام لایه زیرین می باشد.

کوره چمن مصنوعی

زهکشی چمن مصنوعی

پس از ترک چمن مصنوعی از کوره به منطقه ای می رسد که در آن زهکشی چمن مصنوعی ایجاد می شود. جهت زهکشی چمن مصنوعی سوراخ هایی در فاصله مساوی ایجاد می شود تا از عدم تجمع آب در سطح آن جلوگیری شود. پس از آن چمن مصنوعی جمع آوری شده و برای بازرسی نهایی آماده می شود.

 

زهکشی چمن مصنوعی

 

 بیشتر بخوانید

کنترل کیفیت:

پس از گره زنی و اضافه کردن لایه بکینگ نوبت به مرحله کنترل کیفیت چمن مصنوعی می رسد. فرآیند تولید چمن مصنوعی بدون کنترل کیفیت کامل نخواهد بود. قبل از خروج محصول از کارخانه تولید چمن مصنوعی و عرضه به بازار می بایست از کیفیت محصول اطمینان حاصل نمود. چمن مصنوعی که در مرحله کنترل کیفیت استاندارد های لازم را دارا باشد بین 10 تا 15 سال گارانتی می شود. وجود هر گونه گره خوردگی، پارگی و رنگ پریدگی چمن مصنوعی از کیفیت محصول کاسته و باعث خروج آن محصول از مرحله فروش می شود.

در طول فرآیند تولید چمن مصنوعی انواع بررسی های کیفیت وجود دارد. این موارد شامل بررسی قوام، کاربرد و وزن مواد لاتکس یا PU مورد استفاده، نظارت بر دمای کوره ها، بررسی خشک شدن لایه زیرین و اعمال صحیح سوراخ‌های زهکشی است. بررسی های نهایی برای کیفیت نهایی محصول ضروری است و شامل بازرسی بصری و آزمایش های خاص محصول می شود. هر رول زمانی که از یک منطقه بازرسی خارج می شود، بلافاصله قبل از اینکه برای تحویل پیچیده شود، نظارت می شود. در اینجا استحکام الیاف، طول الیاف، تراکم بخیه ها و سایر اندازه گیری های کنترل کیفیت بررسی می شود. این موارد در صورت بروز مشکل ثبت می شوند.

در زیر نور مصنوعی نمی توان به خوبی عیوب را در چمن مصنوعی تولید شده تشخیص داد، اگرچه منطقه بازرسی تا حد امکان روشن است. گاهی اوقات بررسی های نقطه ای شامل انتقال یک رول کامل به بیرون، بازکردن در زیر نور طبیعی، و بررسی سازگاری محصول، تفاوت رنگ ها و صاف بودن خط می شود.

با تایید کیفیت چمن تولید شده، ساخت چمن مصنوعی تکمیل شده است.

 

کنترل کیفیت

آزمایش های تست کیفیت چمن مصنوعی:

  1. آزمایش لایه بکینگ از نظر استحکام و دوام
  2. آزمایش مقاومت چمن مصنوعی در برابر لوازم تیز و برنده
  3. آزمایش سایش چمن مصنوعی در برابر تردد های زیاد
  4. تست ضربه پذیری چمن مصنوعی

بسته بندی چمن مصنوعی

با تولید چمن مصنوعی مرغوب، مهم است که محصول را در شرایط عالی به مقصد نهایی رساند.

پس از بررسی چمن مصنوعی تولید شده، محصول به خوبی رول و آماده ارسال می شود. این موضوع ممکن است ساده به نظر برسد، اما اگر به درستی اجرا نشود می تواند منجر به مشکلات مختلفی در محصول شود. این مشکلات شامل شل شدن رولها در حین حمل و نقل شده و متعاقباً باز کردن آنها بسیار سخت خواهد شد. همچنین درست رول نشدن چمن مصنوعی سبب به وجود آمدن چین و چروک در محصول خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، واحد رول‌آپ، چمن را در حین عبور دادن، قبل از اینکه به طول مورد نیاز بریده شود، محکم می‌کشد.

رول ها در پوشش پلاستیکی پیچیده شده و در هر انتها محکم می شوند تا از نفوذ آب در آن جلوگیری شود. پس از آن تمام رول ها شماره گذاری و برگه هویت به آن متصل می شود.

آیا چمن مصنوعی فقط به صورت رول بسته بندی می شود؟ خیر چمن مصنوعی چمن مصنوعی نواری و تایل به صورت جعبه بسته بندی می شوند.

 

بسته بندی چمن مصنوعی

خرید چمن مصنوعی از درب کارخانه

شرکت چمن مصنوعی اطلس چمن تولید کننده چمن مصنوعی درجه یک، ارائه دهنده بهترین چمن مصنوعی ورزشی و چمن مصنوعی تزئینی به همکاران و متقاضیان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت چمن مصنوعی و خرید چمن مصنوعی از درب کارخانه از طریق شماره تلفن های موجود در وب سایت با مشاوران اطلس چمن گستر تماس حاصل نمایید. همکاران گرامی می توانند چمن مصنوعی با ویژگی ها و مشخصات مورد نظر خود را به کارخانه تولید چمن مصنوعی اطلس چمن گستر سفارش داده و و با بالاترین کیفیت تحویل بگیرند.

ما می خواهیم مشتریان ما از بهترین کیفیت چمن مصنوعی لذت ببرند. شما می توانید با مراجعه به سایت ما چمن مصنوعی خود را به ساده ترین شکل ممکن خریداری کنید.
تاریخچه اطلس چمن
اطلس چمن از سال ۱۳۸۷ جزوه اولین شرکت هایی بود  که در حوزه نصب و مشاوره چمن های مصنوعی برای باغ و محوطه سازی تأسیس شد. ما محصولات فوق العاده ، با تنوع بسیار زیادی داریم.
برای پرورش و ایجاد روابط طولانی مدت با شرکا و مشتریان ، با صداقت عمل می کنیم. بیشترین پروژه چمن مصنوعی در کشور متعلق به شرکت چمن مصنوعی اطلس چمن گستر می باشد. شما در هر نقطه از کشور ایران باشید می توانید با ما تماس بگیرید و آدرس پروژه چمن مصنوعی در نزدیکی خود را از ما بگیرید.
ما به دنبال شما هستیم! اولین شریک اطلس چمن در منطقه خود باشید!

با کلیک کردن بر روی ویدئو خط تولید چمن مصنوعی که توسط شرکت چمن مصنوعی اطلس چمن تهیه شده می توانید بخشی از مراحل تولیدچمن مصنوعی را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی
افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.